Everybody was kung-fu fighting!
Pe scurt, planul era linia albastra si s-a concretizat in linia rosie. Adica:
Beijing - Hong Kong -> tren direct. Eventual si sleeper. Cum povesteam, prima zi in BJ, cu 5 zile inainte de plecare, cerem bilete la hostel si ni se spune ca la trneul respectiv nu sunt bilete pentru urmatoarele 9 zile. Hmm, not good - dar, daca mergem la gara s-ar putea sa avem noroc si sa gasim totusi. Zis si facut, am ajuns la gara de vest - chinezi peste tot, ca asa e in China.
Nu sunt bilete, intr-adevar, asa ca ia nastere linia rosie - Beijing - Guangzhou tren; Guangzhou - HK autocar. Cu mare noroc si divina interventie am rezervat printre ultimele bilete spre Guangzhou - hard seater, 24h. Asta e - macar ajungem. Eh ..
Sigur ati vazut prin filme trenuri indiene pline de indieni, pe scaune, pe podele, agatati de geamuri si de acoperis. Ei bine, cu exceptia faptului ca trenul avea aer conditionat si nu era nimeni pe acoperis - asa era si trenul BJ-Guangzhou, deoarece la toate trenurile se vand bilete pana cand nu mai poate porni trenul din loc de greutate :) Am ocupat un scaun timp de 24 de ore asa la figurat, caci de fapt il imparteam frateste cu altii. Sau daca nu il imparteam frateste, se asezau ei de la sine, ba pe spatar, ba se rezemau de mine, unul statea pe masuta din fata, restul fiecare pe cei 10 cm patrati pe care i-a apucat, umar la umar, metrou Victoriei 8:45AM style, 24 de ore.
In mod normal vazand poza asta, ai zice 'gata, statie - uite s-a ridicat lumea sa coboare' :) Not! In cuvintele unui camarad de vagon 'this is normal and it's ok now; on New Year it's more than double!'
Asteptarea de imbarcare/debarcare in/din trenuri in China nu se petrece ca la noi, cu lumea libera in statie ca niste oi zburdand pe pajiste, ci toata lumea asteapta intr-o sala mare, de unde se trece printr-un intrand lat de 2 persoane, rand pe rand ca la gradinita. Am ajuns asadar semi-dormit in Guangzhou, de unde aproape de gara pleaca autobuze spre HK.
Ne uitasem pe net de cele doua statii de plecare, dar ca sa fim siguri am zis sa luam un taxi. Cea mai apropiata gara era langa China Hotel, a Marriott Hotel. Stam frumos la coada la taxiuri, ne urcam cand vine randul, explicam adresa soferului si ne duce fix pana in fata hotelului, pe la intrarea principala (autobuzele pleaca mai prin spate). Nici nu trage bine in fata hotelului ca ne si asalteaza o haita de bellboy, trei deschideau usile, alti doi luasera deja toate bagajele, mai mai sa ne si cazeze! 'No, no - hong kong bus station?', urmat de o privire semi-dezamagita din partea lor. In fine, ne-au carat rucsacii pana in statie in spatele hotelului si i-am omenit cu 10 yuani, ca doar am lucrat in bransa!
Drumurile sunt impanzite de tiruri conduse de duo-uri brokeback chinese people :) - doi masculi la bustul gol, de obicei soferul beleste fasolea la autocarele ce-i depasesc, iar pasagerul isi intinde talpile pe bord, dupa caz.
Si am ajuns in Hong Kong. Speechless. E absolut cel mai misto loc in care am fost vreodata. Sub administratie britanica pana de curand, in prezent regiune semi-autonoma, HK e un loc care s-a dezvoltat pe verticala, numarand aprox. 7 milioane de locuitori. Infrastructura impecabila, curatenie cat sa mananci de pe jos in orice coltisor, locuri speciale pentru fumat, un cocktail de nationalitati si niste privelisti urbane care te dau pe spate.
Se simte diferenta intre Hong Kong si China de la o posta; parca pluteste alt aer in oras, oamenii sunt mai libertini, zambesc mai mult, se imbraca mult mai bine, masinile sunt de prima clasa, n-am vazut nici o bicicleta cat am stat acolo, zeci de localuri pompoase pline ochi si preturi pe masura. Totodata am fost impresionat de numarul de hoteluri de 5* prezente aici.
Din nou, o caldura incredibila, in nici un minut petrecut afara sunt fleasca, dar parca aici merita mai tare decat oriunde. Toate magazinele si magazinasele au aer conditionat hardcore, si e destul de amuzant sa mergi pe strada pentru ca dinauntru iese un frig care te atrage inauntru - nu stii unde sa intri prima oara.
Moneda locala este dolarul HK, 10 HK$ = 1 EUR. Asadar:
- cazarea super bine pozitionata dar incredibil de prost ventilata/gandita ca spatiu - 70 HK$/noapte
- un litru de cola - 10-14 HK$
- traversare cu ferry pe partea cealalta a orasului - 3 HK$
- o calatorie cu metroul - 8-15 HK$, in functie de distanta
- un pachet de tigari - 35 HK$
- amenda pentru fumat in public - 5000 HK$
- un meniu BigMac - 26 HK$
- o masa cu scarbosenii chinezesti + bauturi - 40 HK$
- full body massage - 100 HK$ (160 happy massage:) )
Dupa 23:00, strazile, cel putin zona centrala unde am stat, se golesc de localnici si apar o sumedenie de alte natii - am vorbit cu indieni, pakistanezi, irakieni, oameni din Bangladesh, etc etc. Cum in Hong Kong, asemeni Olandei, prostitutia si drogurile nu sunt legale, dar tolerate in anumite conditii, nu poti merge 20 de metri fara sa fii abordat fie de vanzatoare de placeri, fie de droggy-people :) Vorbeam cu un nene din Karachi care incerca sa-mi vanda hasis (100 hk$/gramul), dupa ce s-a lasat pagubas mi-a zis ca e aici de 8 ani, are sotie si doi copii 'and this is easy money, my friend'. Asadar pentru doritori, HK poate fi cu usurinta un Disneyland al pacatelor.
Am incercat din nou scarbosenii chinezesti, de data asta a mers cat de cat,
orez cu carne tocata si ou
orez cu carne tocata si ou
Average HK block of flats .. peluze, parcare subterana, portari, priveliste, dar cum o fi sa stai la 55 si sa se strice toate lifturile? pur si simplu nu merita ..
Asa e in lumea buna, cand te plictisesti si n-ai ce face te gandesti la ce sa mai imbraci in cristale zwarovski - alegerea saptamanii - un Mercedes!
Cum tot orasul este dezvoltat la propriu pe verticala, in afara de metrou, toate mijloacele de transport in comun sunt supraetajate - m-am plimbat cu tramvaiul la etaj pe bulevard, 2 HK$ calatoria, indiferent de nr. statiilor
La 20:00 zilnic incepe A Symphony Of Lights - toate cladirile importante fiind luminate intr-un anume fel, luminile danseaza pe muzica - se adauga ditamai laserele si iese un super show!
Fel si fel de hoteluri de doamne-ajuta. Si ca tot am intrat in sfera cazarilor luxoase or not .. pe cat de misto este HK, pe atat de nasoala a fost cazarea - Chungking Mansions pe 66 Nathan Rd - o cladire enorma, super bine pozitionata, la propriu in buricul HK, de 15 etaje doar, cu zeci de 'guesthouse'-uri sau hosteluri. Cea mai ieftina cazare din Hong Kong, 7 euro, dar nu am folosit-o pentru altceva decat somn de voie. Nici nu aveau cum, tot dormitorul de 4 paturi avea cam 4 metri patrati :) plus o mica baie in care eu nu incapeam. Noroc ca mai era una pe hol in care intram asa fachir-style. Stateam la et. 11 si nu era nici un geam nicaieri, so no view, no smoking, no comfort, no aircon (broken), no nothing. Cea mai nasoala cazare de pana acum, dar a meritat - mai ales cand stai cu un ochi pe oras si unul pe buget :)
Asta era ceva nou .. stiam ca in Singapore e mai groasa treaba cu fumatul pe strazi, dar nici in HK nu e mai roz situatia. Toate strazile sunt impanzite de cosuri de gunoi bine intretinute - unele au scrumiera pe ele, altele nu. Unde e scrumiera se poate sta la o tigara, atata timp cat se stinge tigara acolo, si nu pe jos, caz in care intervine alta amenda, pentru littering, 10.000 HK$.
Aceeasi amenda de 10.000 HK$ se acorda si daca hranesti pasarile sau orice alt animal, cu detalieraea ca acestea lasa excremente dupa ce sunt hranite, prin urmare mizerie - deci esti responsabil :)
Astia de la Cola ar trebui sa iti finanteze calatoria la cata reclama le faci
Anu trecut pe vremea asta eram in HK... dar am prins guesthouse cu view... da am stat in Mirador Mansions, nu in Chungking :)
haha, da, Mirador erau imediat dupa colt, putin mai sus pe Nathan rd. - am vazut un lamborghini murcielago parcat in fata intr-o seara acolo! La Chungking nici Dacii nu erau :)
@iulia - in Mongolia 8 zile ne-au dat cate 1.5 litri de apa de baut :) .. fetele fraierele o beau, eu cum beau decat cola - ghici cine avea seara de seara apa de spalat, hehehe
Daca-mi permiti... bei "doar" cola nu "decat" cola.
La periferie, pe drumul spre Guangzhou inapoi - destul de slaba infrastructura, poduri suspendate si decat trei benzi pe sens .. ne-ar putea lua ca si exemplu.
Decat se foloseste numai cu o negatie sau cu un comparativ.Pentru informare exista inlimba Romana DOAR pentru comunicarea ideii de mai sus.Observatia Iuliei Gus este mai mult decat pertinenta
Tata
Prima dată (dec.2005) am stat în North Point la un Ibis. Micuță de tot camera (parcă 47 euro), dar cu de toate. A doua oară (iulie 2010) am riscat și la vreo 50 și un pic de euro am zis să stau și eu ca belferu' : un 'otel de 4 stele în Causeway Bay. Concluzia : data viitoare dă-le naibii de maghernițe ieftine ("o dată vine omul în HK") și omenește-te cu ceva mai bun. Îți dă și view la banii ăștia. Orașul merită cu prisosință.